Hoe maak ik een omzetprognose? Ontdek onze 3 methodes

4 minuten leestijd
In een notendop
Verwachte omzet = verkoopprijs per stuk X verwacht aantal verkochte stuks
De verwachte omzet wordt op jaarbasis berekend
Analyseer de cijfers van je concurrenten
Combineer verschillende berekeningsmethodes
Werk altijd meerdere scenario’s uit: optimistisch, neutraal, pessimistisch
Delen

Een omzetprognose maken is belangrijk als je een businessplan opstelt, maar tegelijk is het ook een van de meest complexe onderdelen ervan. Wij maken het je makkelijker met 3 praktische methodes, die het beste werken als je ze combineert!

Wat is een omzetprognose?

Je omzetprognose of verwachte omzet bereken je met een eenvoudige formule:

verwachte omzet = verkoopprijs per stuk X verwacht aantal verkochte stuks

Een omzetprognose wordt altijd berekend over een volledig boekjaar, dus 12 maanden. Schat je verwachte bedrijfsomzet vooral niet te hoog in, want je gebruikt hem om te berekenen hoeveel bedrijfskapitaal je nodig hebt.

Waarom je verwachte omzet berekenen?

  • Om te bepalen of je activiteiten rendabel en duurzaam zullen zijn,
  • om je cashflow beter te beheren,
  • als uitgangspunt voor je eventuele financierders (banken, crowdfundingplatform, overheidsorganisaties,…),
  • om te bepalen hoe goed je scoort in vergelijking met de markt/je concurrenten,
  • om te berekenen welke financiële middelen je nodig hebt om je doel te bereiken.

Tip: het is een goede gewoonte om in een businessplan meerdere scenario’s uit te werken: optimistisch, neutraal, pessimistisch.

Lees ook onze andere tips: hoe stel je een goed business plan op en hoe vermijd je 5 veel voorkomende fouten in je business plan.

3 methodes om je verwachte omzet te berekenen

De vergelijkende methode

Soms ben jij niet de enige met een bepaald idee. Andere bedrijven zijn ongeveer even groot, volgen een vergelijkbare strategie en mikken met gelijkaardige activiteiten min of meer op dezelfde klanten. Probeer zoveel mogelijk cijfermateriaal over hen te bemachtigen (balansen, sectorstatistieken, …). Hiermee maak je een realistische omzetprognose in verhouding tot je concurrenten.

Waar haal je deze informatie?

  • Bij de Kamers van Koophandel: VOKA in Vlaanderen (externe website), BECI in Brussel (externe website), CCI in Wallonië (externe website),
  • op de griffie van de Ondernemingsrechtbank,
  • bij je sectorfederatie,
  • op de website van de Balanscentrale (externe website),
  • in het register van de Kruispuntbank van Ondernemingen (externe website),
  • op gespecialiseerde websites (Kompass, Companyweb, Trends Top,…),
  • in de economische en financiële pers,
  • bij je ondernemingsloket,…

De methode van de aankoopintenties

Bij deze aanpak vraag je naar de verbruiksgewoonten van potentiële consumenten van je product of dienst. Wat zijn hun voorkeuren? Hoe vaak kopen ze iets en in welke hoeveelheden? Wat is de gemiddelde aankoopwaarde? Enz.

Vervolgens moet je de resultaten nog interpreteren en een “weging” toepassen, want de respondenten antwoorden niet altijd eerlijk! Zodra je deze gegevens hebt, bereken je de verwachte omzet.

Besteed voldoende aandacht aan de juiste samenstelling van de deelnemersgroep, kwantitatief en kwalitatief. Je kan weinig conclusies trekken uit een enquête bij 15 mensen die allemaal in dezelfde stad wonen en hetzelfde sociaal-economische profiel hebben. Op het web vind je veel online tools voor marktonderzoeksenquêtes (SurveyMonkey, Doodle, LimeSurvey, Polldady,…).

Wil je grondiger te werk gaan? Lees dan ons artikel over marktonderzoeken.

Een webapp als methode!

Wil je het jezelf makkelijk maken? Er zijn tegenwoordig veel webapps voor starters die een financieel plan met prognoses (het meest technische deel van een businessplan!) willen uitwerken.

Voer in zo’n app de cijfers in die je hebt bemachtigd met de twee hierboven beschreven methodes. Na enkele muisklikken geeft de app je dan een pessimistische, neutrale en optimistische versie van je project. Als je dat wenst, interpreteert de app zelfs de resultaten voor jou, zodat je meteen ziet of je project al grondig genoeg in elkaar zit om te lanceren. Aan het einde van de rit heb je zo een knap rapport, waarmee je indruk maakt op je toekomstige partners (of de bank!). Ontdek hier een van deze uiterst eenvoudige en handige webapps.