Het allerbelangrijkste als je als zelfstandige aan de slag gaat, is je businessplan. Elke fout die je daarin maakt, kan later grote gevolgen hebben. Daarom zetten wij de ergste fouten uit zo’n ondernemingsplan op een rijtje. Zodat jij ze niet (meer) maakt!
1. Een slecht onderbouwd bedrijfsplan
Niemand kan zonder een businessplan. De geloofwaardigheid van je project staat of valt met dit document. Je hebt het nodig om je toekomstige partners of investeerders te overtuigen. Maar als het slecht is opgebouwd of niet overeenkomt met de realiteit, dan lukt dat niet. Want misschien schuilt er achter een slordig opgesteld bedrijfsplan een slordige ondernemer?
Hoe een businessplan opstellen?
Wij hebben de beste tips voor jou samengevat in het artikel ”Hoe een goed businessplan opstellen?”
2. Je startkapitaal onderschatten
Voor de meeste activiteiten heb je kapitaal nodig om te starten, vaak meer dan je denkt. Bereken je startkapitaal correct en onderschat het niet om later onaangename verrassingen te vermijden. Bepaal ook hoe je het zal financieren. Al die informatie mag niet ontbreken in je financieel plan.
Hoe je startkapitaal financieren?
Daar lees je alles over in ons artikel ”De kosten: startkapitaal om een bedrijf op te richten?”
3. Je omzet overschatten
Tip: schat je verwachte omzet zo realistisch mogelijk in als je het onderdeel “financieel plan” van je businessplan opstelt. Hou rekening met je markt, leg uit van welke veronderstellingen je vertrekt en verantwoord alle bedragen. Je komt niet geloofwaardig over als je omzet jaar na jaar spectaculair zou stijgen zonder geldige verklaring. En al evenmin als je groei te beperkt is.
Hoe je omzet correct schatten?
Uit de diverse methodes die hiervoor bruikbaar zijn, hebben wij er in dit artikel 3 geselecteerd.
4. Je zelfstandige activiteit: te snel opstarten
Sta je te popelen om met je bedrijfsactiviteiten te beginnen? Begrijpelijk, maar start niet te snel, want dat kan zware gevolgen hebben. Je zou dan bijvoorbeeld al financiële lasten moeten dragen vóór je bent gestart. Wees dus voorzichtig. Je lancering uitstellen of meer dan één businessplan opstellen, met verschillende startdatums, zou achteraf heel verstandig kunnen blijken.
Belangrijke elementen om je “time-to-market” in te schatten
Hoe bereken je het juiste moment om je product of dienst op de markt te brengen? Geen eenvoudige zaak… Is er eerst nog meer technologische ontwikkeling nodig? Moet je nog administratieve stappen zetten? Zal je productie kunnen volgen?
De volgende criteria kunnen je helpen om je lanceringsdatum optimaal te bepalen:
- je beslissingsvaardigheden: hoe snel kom je tot een beslissing?
- wanneer beschik je over de vereiste budgetten en middelen?
- hoe zeker ben je van de haalbaarheid van je project/product?
- heb je een betrouwbaar idee van de vereiste productietijd?
- besteed je voldoende aandacht aan het bepalen van het juiste moment?
5. Je businessplan niet updaten
Je businessplan heb je niet alleen nodig om te starten, het is ook een belangrijk instrument om je bedrijf door woelige wateren te loodsen. Je moet het dus regelmatig updaten. Als je een actuele kijk hebt op je activiteiten, met de juiste cijfers, dan neem je betere beslissingen en kan je anticiperen. Zo vergroot je de overlevingskansen van je bedrijf.
Nu ben je hopelijk beter gewapend voor een belangrijke stap: een businessplan maken of herwerken. Is nog niet alles duidelijk? Ons voorbeeld van een businessplan maakt het je makkelijker.