Businessplan: 3 goede redenen om het op te stellen

3 minuten leestijd
In een notendop
Met een businessplan vergroot je je kansen op succes
Een managementinstrument om de juiste beslissingen te nemen
Een middel om zwakke punten van je project bloot te leggen en te verhelpen
Essentieel om investeerders te overtuigen
Delen

Geraak jij vlot op een onbekende bestemming zonder GPS? Sommige mensen kunnen dat. En sommige zelfstandigen slagen erin om te starten zonder ondernemingsplan. Maar met een businessplan vergroot je wel je kansen op succes. Een businessplan is een waardevol document!

1. Beslis juist, met een ondernemingsplan

Een businessplan is even belangrijk als een marktanalyse. Je gebruikt het om nauwkeurig je doelstellingen te beschrijven en uit te leggen welke strategie je wil volgen: commercieel, logistiek, inzake management,... In je bedrijfsplan vertel je uitvoerig wie je bent, wat je wil doen, op welke termijn, hoe je dat gaat aanpakken en natuurlijk ook met welk kapitaal.

Krijg je al klamme handen? Begrijpelijk, maar paniek is niet nodig. Ons artikel “Hoe een goed businessplan opstellen?” legt je alles haarfijn uit, inclusief een praktisch voorbeeld van een businessplan.

2. Je businessplan detailleren

In Europa haalt nauwelijks 1 bedrijf op 5 de leeftijd van 5 jaar. De oorzaak is vaak een gebrek aan voorbereiding. Ben jij goed voorbereid? Een businessplan opstellen vraagt tijd, maar die win je nadien terug. Het is je beste instrument om zwakke plekken in je project op te sporen en obstakels te ontdekken.

Is je project haalbaar en realistisch? Of moet je het verfijnen en bijsturen? Al die informatie - en nog veel meer - haal je uit je businessplan. Het helpt je om valkuilen te vermijden, zoals te lang een richting uitgaan die je weinig winst oplevert of terechtkomen in een doodlopend straatje. Je wint dus tijd en vooral: je beperkt je risico’s.

Tip: aarzel niet om je bedrijfsplan te tonen aan mensen die je kan vertrouwen. In Vlaanderen en Brussel zijn veel instanties en incubatoren graag bereid om je te ondersteunen (Flanders DC, Bizidee, Kopiloot, BRYO, Hub.brussels, Beci,…). Hou altijd rekening met een goedbedoeld en oordeelkundig advies!

3. Overtuig investeerders met je financieel plan

Om te starten heb je financiële middelen nodig en dus moet je aankloppen bij investeerders. Als je leent bij familie of vrienden heb je meestal geen businessplan nodig, in alle andere gevallen wel. Banken, openbare instellingen, privé-investeerders,... vragen er gewoonlijk meteen naar. Zij zijn vooral geïnteresseerd in het gedeelte met financiële prognoses, het zogeheten financieel plan.

Misschien wil je liever geen bedrijf oprichten, maar als natuurlijke persoon je zelfstandige activiteiten uitoefenen? Dan is een financieel plan niet verplicht, maar het blijft een aanrader. Vooral omdat je het vrij makkelijk opstelt met handige, vernuftige online tools zoals HannaGo. Je inspanning rendeert achteraf dubbel en dik.

Zonder cijfermateriaal krijgen je mogelijke investeerders geen duidelijk beeld van de haalbaarheid en het potentieel van je project. Ze verliezen dan al snel alle belangstelling. Terwijl een nauwgezet en grondig uitgewerkt businessplan hen overtuigt van je inzet en ernstige aanpak. En dat kan een heel verschil maken…