Het allerbelangrijkste is dat je 100% achter je project staat. Maar misschien heb je twijfels en vragen. Dat is perfect normaal. Het is zelfs essentieel om enkele kwesties uit te klaren vóór je start. Zoals: zal ik klanten vinden? Wie zijn mijn concurrenten? Welke voorschriften gelden er in mijn sector? Hoe evolueert die sector? Om na te gaan of je project haalbaar is en om je kans op slagen te vergroten, is een marktonderzoek een onmisbare stap.
Wat is een marktanalyse?
Met een marktonderzoek of marktanalyse ga je na of je idee haalbaar is, vóór je je bedrijf lanceert. Je verzamelt cruciale informatie op 4 domeinen.
1. Klanten
Wie zijn je klanten? Wat zijn hun behoeften en verwachtingen?
2. Concurrenten
Wie zijn je concurrenten? Wat zijn hun sterke en zwakke punten? Hoe zit hun producten- of dienstenaanbod in elkaar? Wat doen ze juist?
3. Markt
Hoe groot is de markt die je wil veroveren? Welk potentieel biedt je markt? Groeit of krimpt hij? Verandert hij snel?
4. Omgeving
Aan welke regels moet je je houden? Hoe zit het met de fiscale context? Wie zijn je potentiële partners? Kom je in aanmerking voor overheidssteun?
Hoe doe je een marktonderzoek?
Wil je een meer gedetailleerde marktanalyse, bijvoorbeeld specifiek over je klanten? Daarvoor heb je een kwalitatief of kwantitatief onderzoek nodig. Afhankelijk of je meer te weten wil komen over de motivatie van je respondenten of uitgebreidere statistieken wil zien.
Ontdek meer over deze soorten marktonderzoek.
Er is nog een andere mogelijkheid om na te gaan hoe goed je idee is: met producttests.
Waarom marktonderzoek essentieel is
Een marktanalyse helpt je om je potentiële klanten beter te begrijpen en dus beter in te spelen op hun verwachtingen. Het zorgt er ook voor dat je de haalbaarheid en de slaagkansen van je project op een objectieve manier kan beoordelen.
Bovendien heb je met een marktstudie belangrijke informatie in handen om de juiste beslissingen te nemen en je project eventueel bij te sturen. Het risico op een mislukking daalt hierdoor aanzienlijk.
Is een marktanalyse duur en omslachtig?
Niet noodzakelijk. In bepaalde gevallen kan je zelf een marktonderzoek doen bij je contacten of via het internet. Als je project grootschaliger is en je bijvoorbeeld een groot geografisch gebied wil bereiken, dan doe je beter een beroep op een gespecialiseerd bedrijf. Daar staan natuurlijk kosten tegenover, maar op termijn haal je die er ongetwijfeld weer uit. Vraag verschillende offertes aan en vergelijk!