Twee methodes om je product of dienst te testen

3 minuten leestijd
In een notendop
Faalangst? Ontwikkel je idee stap voor stap samen met je klanten
Met de agile-aanpak ontwikkel je een product of dienst stap voor stap
De MVP-methode stelt je in staat om heel snel een eerste, minimale versie van je aanbod te lanceren
“Job-to-be-done”-methode: kruip in de huid van je klant
Delen

Een product of dienst lanceren is nooit eenvoudig, hoe goed je idee ook is. Uit een studie blijkt dat 70% van de aspirant-ondernemers in België faalangst heeft. Gelukkig zijn er methodes die je kansen op succes vergroten. Bang om de sprong te wagen? De volgende twee technieken helpen je om met weinig kosten je idee te evalueren en te verbeteren. Vergeet niet om ze bij je marktonderzoek te betrekken.

Wat is een MVP (Minimum Viable Product)?

Je kan wachten tot je hele product klaar is of al eerder een MVP of Minimum Viable Product (minimaal bruikbaar product) lanceren. Dat is een eerste versie van je product, met alleen maar de essentiële kenmerken. Maar de “killer feature” van je product moet wel aanwezig zijn, want dat is de “onweerstaanbare eigenschap” of het voornaamste verkoopargument.

Doelstelling

Met een MVP breng je het product dus veel sneller op de markt. De techniek is populair bij start-ups die agile werken, dat wil zeggen schaalbaar en collaboratief.

Methode

De ontwikkeling verloopt in twee fasen:

  1. De ontwikkelaar levert een minimalistische versie van zijn app (of product/dienst) om te testen in welke mate de gebruikers ze “aanvaarden”. Meteen oogst hij hun reviews en suggesties.
  2. Vervolgens komt er een doorontwikkelde versie, die rekening houdt met de feedback en voorkeuren van de gebruikers. Fase 1 en 2 kunnen herhaald worden tot het product uitontwikkeld is.

Voordelen

Deze methode biedt twee grote voordelen: het product hoeft niet helemaal gefinancierd en af te zijn om het te lanceren en de gebruikers helpen zelf om het te verbeteren. Een voorbeeld? De oprichters van AirBnB hebben hun idee uitgetest door eerst… hun eigen kamers te verhuren!

Denk vanuit JTBD, jobs-to-be-done

Doelstelling

De “jobs-to-be-done”-techniek (“welke klus moet er geklaard worden?”) helpt je om goed te begrijpen wat je klanten nodig hebben. Ze vertrekt vanuit de vaststelling dat mensen niet echt om producten geven, maar wel om wat ze ermee kunnen doen.

Met andere woorden: “ze hebben geen boormachines nodig, maar gaten in hun muur”. Klopt helemaal, vind je niet?

Methode

Bij de JTBD-methode staat de consument centraal: wat heeft hij echt nodig en welke moeilijkheden moet hij overwinnen om zijn doel te bereiken?

Hou rekening met de volgende drie aspecten, die we vertalen naar het voorbeeld van de boormachine:

  • functioneel aspect: de boormachine moet efficiënt werken om gaten te maken,
  • emotioneel aspect: de klant moet het gevoel hebben dat hij zijn doel zal bereiken,
  • sociaal aspect: de klant voelt zich in zijn omgeving gewaardeerd als handige klusser.

Voordelen

Deze methode stimuleert je om te innoveren, want je blijft zoeken naar efficiëntere manieren om de consumenten sneller en beter te helpen. Ze helpt je ook om het essentiële van bijzaken te onderscheiden. En als je goed luistert naar je klanten, slaag je erin om je project altijd opnieuw te verfijnen.

Tip: met crowdfunding sla je twee vliegen in één klap. Je haalt de middelen op die je nodig hebt voor je productlancering en de mening van je toekomstige klanten krijg je er gratis bij. Je merkt dan meteen of je idee relevant en aantrekkelijk is en hoe je het eventueel kan verbeteren.