Van alle starters mislukt 50%. Waarom? De redenen zijn heel divers, maar vaak verkoopt de starter producten of diensten die onvoldoende inspelen op wat zijn klanten nodig hebben. Of hij heeft zijn doelgroep slecht afgebakend. Een marktanalyse is dus heel belangrijk. Maar hoe maak je een marktanalyse? Hello bank! zet de best practices op dit domein voor jou op een rijtje.
Hoe begin je aan een marktonderzoek?
Er zijn heel veel informatiebronnen. Statistische gegevens over je sector vind je makkelijk op het internet. Bijvoorbeeld op websites van officiële organisaties zoals Statbel (externe website).
Je kan natuurlijk ook je eigen onderzoek opzetten door je toekomstige klanten, concurrenten of partners aan te spreken.
Kwalitatief of kwantitatief onderzoek?
Kwalitatief onderzoek
Een kwalitatief onderzoek is heel nuttig om een nieuw product te lanceren of een innovatief idee te testen. Voor je onderzoek stel je één of meer open vragen aan een panel met een beperkt aantal personen. Uit hun uitvoerige antwoorden, die ze volledig vrij formuleren, haal je informatie over hun verwachtingen, voorkeuren en motivaties.
Toch even opletten: de resultaten moeten zo representatief mogelijk zijn voor je hele markt. Het is dus cruciaal om je panel juist samen te stellen!
Kwantitatief onderzoek
Dit zijn meestal grootschalige onderzoeken om veel meningen te verzamelen. Hoe meer reacties, hou betrouwbaarder de statistische kennis die je eruit distilleert. Je stelt eerst een vragenlijst op en die leg je voor aan je doelgroep. Dat kan telefonisch, tijdens een live gesprek, via e-mail of sociale media. Zorg voor een korte, relevante en heldere vragenlijst.
Onze tip: welke marktanalyse je ook uitvoert, probeer indien mogelijk de deelnemers een kleine beloning te geven en zeg hen dat ook. Ze zijn dan gemotiveerd om de vragen ernstig te beantwoorden.
Hoe stel je een vragenlijst op?
Een beetje hulp om een marktonderzoek te doen kan geen kwaad … Dit interactief businessplan kan je taak verlichten. Op het internet vind je ontelbare voorbeelden en modellen van vragenlijsten (externe website). Gebruik ze als inspiratie voor je eigen lijst en verstuur die naar de contacten van je database, als je er al een hebt.
Een geslaagd marktonderzoek in 5 stappen
Een marktanalyse maken vraagt veel tijd. Pak je onderzoek daarom goed aan, zodat de resultaten relevant zijn en je project vooruithelpen. Wij raden je aan om een beproefde methode te volgen:
- Denk goed na over de informatie die je wil verkrijgen.
- Maak een lijst met gesloten vragen (ja/neen, multiple choice) en ook enkele open vragen.
- Test je vragenlijst eerst uit op enkele personen. Verbeter ze eventueel vóór je ze aan het volledige panel voorlegt.
- Bezorg de vragenlijsten aan het panel.
- Zamel de antwoorden in.
Data-analyse
Door de antwoorden zorgvuldig te analyseren zie je waar de sterke en zwakke punten van je product of dienst zitten. Je ontdekt ook welke kansen je zou kunnen grijpen en wat de eventuele bedreigingen zijn. Zoiets heet een SWOT-analyse en die mag zeker niet ontbreken in je businessplan.
Is je marktonderzoek klaar? Dan heb je alle kaarten in handen om te beslissen of je idee rijp is om te starten. Maar misschien moet je het eerst nog een beetje bijschaven…