Leveren je activiteiten winst op? Dan zou je kunnen beslissen om een deel van de winst uit je onderneming te herinvesteren. Zo hoef je geen schulden te maken en moet je niet gaan aankloppen bij externe investeerders. Wat zijn de voordelen? En de nadelen? Hier lees je er alles over.
Je bedrijfswinst herinvesteren: voor- en nadelen
Het is goed mogelijk dat je geen andere inkomsten hebt dan wat je activiteiten als zelfstandige je opleveren. Is dat niet zo heel veel, dan wordt het natuurlijk moeilijk om een deel van die inkomsten te herinvesteren. Maar als je financiële gezondheid het toelaat, loont het de moeite om het te overwegen.
Je bedrijfswinst gedeeltelijk herinvesteren kan betekenen dat je de mensen die jou in het begin hebben gesteund, minder snel kan vergoeden dan gepland. Maar daar staan wel enkele grote voordelen tegenover:
- Je toont hoeveel vertrouwen je hebt in je eigen zaak en hoe gemotiveerd je bent. Je overtuigt dus ook gemakkelijker eventuele investeerders.
- Je vermijdt dat je schulden zich opstapelen, zodat je jezelf niet met een zware schuldenlast opzadelt.
- Je hoeft geen financieringsdossiers op te stellen en je verliest geen tijd met het overtuigen van investeerders.
Welk percentage van je winst herinvesteren?
Moet je 30, 40 of zelfs 50% van je winst herinvesteren? Moeilijk te zeggen, maar wat je wel nodig hebt, is een duidelijk plan.
Werk een strategie uit om:
- Je bedrijf altijd in veilig vaarwater te houden. Leg een financiële reserve aan voor tegenslagen en onvoorziene uitgaven en zorg voor voldoende cashflow.
- Je investeringen zo te spreiden dat je financiën nooit uit balans geraken.
Waarin je bedrijfswinst herinvesteren?
Uiteraard wil je dat je bedrijf groeit, om de concurrentie op afstand te houden en winst te blijven maken.
Het bedrag dat je herinvesteert moet voldoende zijn om:
- Je productiecapaciteit te verhogen. Als je investeert, kan je bijvoorbeeld meer produceren, je installaties uitbreiden of nieuwe machines kopen.
- Je marketing te versterken. Om te groeien moet je nieuwe klanten vinden. Daarvoor heb je dan weer meer bekendheid nodig, via grotere of meer agressieve reclamecampagnes.
- Je arbeidskracht te vergroten. Misschien is het moment aangebroken om één of meer nieuwe medewerkers aan te trekken of nieuwe partners te zoeken.
- Te investeren in opleiding. Elk beroep evolueert en bovendien steeds sneller! Je competenties up-to-date houden of zelfs verruimen kan een onderdeel van je groeistrategie zijn.
Let op: maak zeker ook gebruik van de talrijke subsidies om dergelijke investeringen te financieren. Misschien beschik je al over een groter bedrag dan je eerst dacht!