Prospects en klanten die naar je bedrijf op zoek gaan, gebruiken het internet. Een goede online zichtbaarheid dankzij de juiste communicatietools is dus cruciaal. Maar hoe begin je eraan? Moet je actief zijn op sociale media, heb je een website of webshop nodig? Wij overlopen voor jou de mogelijkheden!
Een website voor je online zichtbaarheid
Voor starters is een website wellicht de belangrijkste commerciële tool. Het is als het ware je etalage in de online wereld. Prospects en klanten moeten je makkelijk kunnen vinden op het web. Een betere online zichtbaarheid dan je concurrenten, dat is jouw doel.
In het begin heb je misschien genoeg aan een landing page, een contactpagina met al je essentiële informatie. Je maakt ze bijna moeiteloos aan met allerlei oplossingen, zoals WIX, Wordpress of Squarespace. Voel je je na een tijd thuis in de online wereld? Verruim je competenties op je eigen tempo in het Google Digitaal Atelier (externe website).
Er bestaan ook gespecialiseerde platforms voor meer specifieke activiteiten, zoals online een tafel in een restaurant reserveren of bij de tandarts een afspraak maken. CentralApp is er zo eentje.
Referencing om beter online gevonden te worden
Om de bekendheid van je bedrijf te vergroten (lokaal, nationaal of zelfs internationaal) heb je referencing nodig. Met andere woorden: je bouwt je website zo, dat zoekmachines hem makkelijk vinden. Dat kan op allerlei manieren:
- Ofwel betaal je voor advertenties met trefwoorden in zoekmachines (SEA).
- Ofwel optimaliseer je zelf de content van je website (SEO). Je bent dan minder afhankelijk van advertenties, die uiteindelijk duur uitvallen. Soms zie je hiervoor de term ‘natuurlijke referencing’.
Voor lokale referencing is een Google My Business-pagina essentieel. Mensen zien dan op Google Maps waar je bedrijf ligt. Bovendien vergroot je je online zichtbaarheid dankzij een partnership tussen BNP Paribas Fortis en Google. Deze eenvoudige tool gebruik je makkelijk zelf. Wil je toegang tot Google My Business? Gebruik dan de digitale check-up.
Je webshop
Zodra je een website hebt, ben je klaar voor de eventuele volgende stap: je producten of diensten online verkopen. Daarvoor heb je een webshop nodig. Je bouwt die zelf met tools zoals Wix, WooCommerce, Prestashop of Squarespace.
Je online laten betalen is de logische volgende stap. Kies hiervoor Saferpay E-commerce. Deze oplossing geeft je toegang tot een online pagina en portal om de transacties met je klanten te beheren.
Communicatie voor meer online zichtbaarheid
Hoe vergroot je de zichtbaarheid van je bedrijf? Wij pikten er deze mogelijkheden uit:
Bouw een relatie op met je klanten en prospects
Heb je een winkel of restaurant? Breng dan op de etalageruit of binnen een QR-code aan. Voorbijgangers of bezoekers scannen de code met hun smartphone en komen op je website terecht. Daar vinden ze al je producten of menu’s. Besteed ook aandacht aan een hechte relatie met je prospects of klanten. Leg een klantendatabase aan en verstuur een informatieve en originele nieuwsbrief.
Het belang van sociale media
In een online marketingstrategie zijn advertenties essentieel en sociale media zijn al even onmisbaar. Daar zitten immers de meeste van je potentiële klanten. Probeer ze te verleiden om je website te bezoeken.
Afhankelijk van je doelgroep en activiteiten mag je niet aarzelen om je bedrijf online te promoten op Instagram, LinkedIn of Facebook. Het voordeel van deze media is dat ze betaalbaar zijn. Let vooral op twee dingen:
- Update je pagina regelmatig met relevante content om een community te starten, uit te breiden en aan je te binden.
- Vergroot het bereik van je sociale media met sponsored content of advertenties die op je doelgroep mikken. Het komt erop aan mensen uit je doelgroep te bereiken, die geïnteresseerd zijn in wat je doet. Je hoeft daarvoor geen grote bedragen uit te geven. Zelf zo’n campagne uitwerken is trouwens niet zo ingewikkeld. De aanpak is vrij intuïtief en op de platforms vind je veel tutorials. Wat ook mooi meegenomen is: de kosten zijn volledig aftrekbaar, want ze staan rechtstreeks in verband met je beroepsactiviteiten.
Controleer of je bedrijf digitaal up-to-date is
Is je bedrijf makkelijk te vinden op internet? Haal je voldoende online zichtbaarheid? Een snelle check-up met de Digital Maturity Assessment geeft je het antwoord al na enkele muiskliks.