6 communicatiemiddelen om je bedrijf te promoten

4 minuten leestijd
In een notendop
Je hebt geen dure campagnes nodig voor een efficiënte communicatie
Een naam en een logo zijn makkelijker om te onthouden en versterken je identiteit
Kies de juiste kanalen op het internet, aangepast aan je situatie
Haal je neus niet op voor papier, een slimme flyer kan je lokale bekendheid vergroten
Delen

Om klanten te vinden moet je natuurlijk je bedrijf promoten. Maar hoe doe je dat? Met welke communicatiemiddelen? Ontdek onze 6 eenvoudige tips om je bedrijf te promoten.

1. Naam

Vooral als freelancer of consultant is het perfect mogelijk om je beroep onder je eigen naam uit te oefenen. Maar als je een dienst of product verkoopt, is een merknaam een pluspunt. Kies een korte naam, die mensen makkelijk onthouden. En zorg dat hij goed op het internet is te vinden, want 70% van alle commerciële transacties start met een online zoektocht!

2. Logo

Een logo versterkt je identiteit en helpt mensen om je bedrijf snel te herkennen en te onthouden. Het legt visueel een link met wat je doet en met de waarden van je bedrijf. Het onderscheidt je ook van je concurrenten. Hoe ziet een efficiënt logo eruit? Het moet eenvoudig en harmonisch zijn, met enkele complementaire kleuren, onmiddellijk herkenbaar en nog goed leesbaar op klein formaat. Controleer of je logo functioneert op de sociale media. Want die zijn onmisbaar om je bedrijf efficiënt te promoten.

3. Internet

Als je nadenkt over de marketing voor je bedrijf, besteed dan veel aandacht aan het internet, want daar zitten je klanten. Ga niet meteen aan de slag met online communicatiemiddelen, maar check eerst je budget. En ga vooral na welke communicatiemiddelen geschikt zijn voor jouw doelgroep.

Je budget en je doelgroep bepalen je online strategie. Ofwel:

  • Ga je voor een pagina op de sociale media. Gratis en gemakkelijk aan te maken, maar je moet er constant relevante content op posten.
  • Maak je een blog, ideaal om uit te pakken met je expertise, maar heel tijdrovend.
  • Zet je een landing page of startpagina op het internet, waar potentiële klanten in één oogopslag de belangrijkste informatie vinden.
  • Publiceer je een volledige website, tegenwoordig bijna onmisbaar als je een product of dienst verkoopt. Een website is ideaal om uitvoerig uit te leggen wat je verkoopt. Je klanten kunnen contact opnemen, iets bestellen of zelfs kopen in je webshop.

Twijfel je nog wat voor jou het beste is? Lees dan ons artikel Hoe je online zichtbaarheid vergroten?

4. Handtekening van je e-mails

E-mails zijn een van de interessantste communicatiemiddelen, want eenvoudig te gebruiken en gratis. Beschrijf je activiteiten kort en helder en toon je expertise. Verwijs ook naar je merk. Zet er een link in naar je website, je blog of pagina op de sociale media.

5. Flyer van je bedrijf

Eigenlijk is een flyer de gedrukte versie van je pagina op sociale media of je website. Dit relatief goedkope communicatiemiddel is ideaal om je bedrijf lokaal bekend te maken. Kijk niet neer op papier in dit digitale tijdperk! Verzin een aantrekkelijke titel en beschrijf duidelijk al je pluspunten. Spoor je potentiële klanten aan om contact met je op te nemen en je website te bezoeken. Prikkel ze met een tijdelijk voordeel.

6. Visitekaartje van je zaak

Ook nu wij vooral digitaal communiceren, blijft een visitekaartje nuttig. Vooral starters die hun netwerk nog moeten opbouwen hebben er veel aan. Maak met een elegant kaartje een goede eerste indruk op je prospects, investeerders en leveranciers. Details bepalen soms hoe je overkomt, kies dus wat dikker papier dat aangenaam aanvoelt.

Extra tips: Jezelf of je bedrijf promoten moet leuk blijven, vergeet nooit dat je uniek bent en dat marketing een boeiend avontuur is!