Hulp voor zelfstandigen: oplossingen voor financiële problemen

zelfstandige-hulp
5 minuten leestijd
In een notendop
Oplossingen voor cashflowproblemen
De hefbomen om je verkoop te stimuleren wanneer het even tegenzit
Tips voor een winstgevender bedrijf
Delen

Elke ondernemer is bang om failliet te gaan. Gelukkig gebeurt dat meestal niet van de ene op de andere dag. Het is vaak het gevolg van een opeenstapeling van financiële problemen. Je hebt dus tijd om actie te ondernemen en te voorkomen dat een tijdelijke dip uitgroeit tot een crisis.

1. Heb je een cashflowprobleem?

De meeste zelfstandigen hebben vroeg of laat te kampen met cashflowproblemen. Je hebt dan niet genoeg cash geld beschikbaar om:

  • Je rekeningen te betalen, zoals de huur, je belastingen, de elektriciteitsrekening enz. 
  • Je leveranciers te betalen
  • Middelen voor je business aan te schaffen
  • Je voorraden aan te vullen

Wanneer komt je cashflow in het gedrang?

Dit gebeurt wanneer je business vertraagt omdat je niet genoeg factureert. Maar het kan ook succesvolle ondernemers overkomen: je factureert goed, je omzet stijgt, maar je klanten betalen traag en je geld zit dus ergens vast! Dit cashflowprobleem kan ook een te snelle groei verbergen met een te grote kloof tussen je onmiddellijke uitgaven en toekomstige inkomsten...

Oplossingen om altijd voldoende cash te hebben

Onze eerste tip is om altijd een goed zicht te hebben op je cashflow op korte en middellange termijn.

Als je in de nabije toekomst een hoge liquiditeitsbehoefte verwacht, waarom vraag je dan geen lening bij je bank? Met dat geld kan je dan die periode overbruggen.

Een andere bankoplossing? Factoring. Dit systeem rekent af met late betalingen en onbetaalde facturen van je klanten door je factuur met een voorschot te betalen van zodra je ze verstuurt. Het is een effectieve hulp om je cashflow veilig te stellen.

2. Je omzet daalt

Heb je even minder klanten in je winkel? Verslapt de verkoop in je webshop? Bestellen je vaste (zakelijke) klanten niet meer? Het resultaat: je zaak draait op een lager pitje. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, afhankelijk van je business en de markt. Bijvoorbeeld:

  • Werk je in B2B en ben je afhankelijk van één of twee klanten? Als hun bestellingen afnemen, heeft dat een sterke impact op je business.
  • Krijg je te maken met een agressieve concurrent in je sector? Die kan klanten van je innemen.
  • Een wijziging in de regelgeving kan een negatieve impact hebben op je verkoop.
  • Het kan zijn dat je producten of diensten niet meer zijn afgestemd op de behoeften van de klant.

Onze tips om je omzet te verhogen

Hou je verkoop- en orderboek nauwlettend in de gaten om een daling van de omzet zo vroeg mogelijk te detecteren. Handel vervolgens naar de reden voor de daling. Hoe dan?

  • Prospecteer om nieuwe klanten te vinden (B2B).
  • Adverteer gericht, bijvoorbeeld op social media, of (her)lanceer een (nieuw) product of dienst op maat van je doelgroep.
  • Verbeter je online aanwezigheid door je website te optimaliseren en natuurlijke verwijzingen (SEO) te gebruiken om kwalitatief verkeer aan te trekken.
  • Start een loyaliteitsprogramma voor je beste klanten en zorg dat ze vaker terugkomen.
  • Verken andere markten.

3. Je maakt geen winst

Dat is het derde gevaar: je verkoopt redelijk goed en kan je rekeningen en leveranciers betalen, maar je houdt aan het eind van de rit niet veel over. Dit kan meerdere redenen hebben:

  • Je uitgaven zijn misschien te hoog of onvoldoende onder controle.
  • Je materiaalkosten zijn in de loop van het jaar veel duurder geworden en je leveranciers vragen hogere prijzen.
  • Je energierekening of huur is fors gestegen.
  • Je belastingen wegen te zwaar op je winst.
  • Je hebt te veel schulden.

Heb je ondanks volle orderboeken en een verkoop die op peil is, toch nog altijd onvoldoende inkomsten? Dan moet je je vragen stellen over de winstgevendheid van je producten of diensten. Misschien wringt daar het schoentje:

  • Zijn je prijzen te laag of slecht aangepast aan de kosten?
  • Zijn je marges ruim genoeg om winst te maken?

Oplossingen om je winstgevendheid te verbeteren

Eerst en vooral moet je misschien je financiële plan herzien (of er een opstellen als je er geen hebt). Dat geeft je de kans om even afstand te nemen en je project te (her)structureren. Dan beschik je, afhankelijk van de mogelijkheden, over twee sterke hefbomen: inspelen op je kosten en/of je opbrengsten. 

Minder kosten maken? Je kan beginnen met het opsporen en schrappen van onnodige of te hoge kosten: ongebruikte abonnementen of diensten, aankopen van accessoires enz. Vervolgens kan je met een gedetailleerde analyse van je bedrijf mogelijkheden voor optimalisatie aan het licht brengen. Of het nu gaat om het besparen van productietijd, het beter beheren van je voorraad, het wegwerken van fouten of iets anders, op deze manier kan je besparen op je werkingskosten en je winstgevendheid opkrikken. 

Je inkomsten verhogen? Wil je meer winst maken, dan is je eerste reactie waarschijnlijk je prijzen herzien om voldoende winstmarges te garanderen. Daarvoor moet je een reeks boekhoudkundige zaken uitrekenen: de productiekosten, het break-evenpunt, de psychologische prijs, enz. Vraag hulp aan een boekhoudexpert. Een ander goed idee... Vergelijk je prijzen met die van de concurrentie. Er gelden misschien barema's in je sector. 

Nadat je je prijsbeleid hebt geanalyseerd en beoordeeld, ga je na welke producten of diensten al dan niet succesvol zijn. Soms moet je inderdaad de (moeilijke) beslissing nemen om een minder winstgevend deel van je bedrijf op te geven. Het is ook een kans om nieuwe producten of diensten te lanceren die aantrekkelijker zijn voor je klanten. 

Zoals je ziet, bestaan er voor elk probleem een of meer oplossingen! De sleutel is om te anticiperen en te handelen, en nooit te twijfelen om hulp te vragen. Je bank, boekhouder, zakenpartners en zelfs de overheid kunnen je een handje helpen.

Heb je te maken met een geschil? Een contractueel misverstand? Een conflict met een leverancier? In deze en vele andere situaties is juridische bijstand onmisbaar voor elke zelfstandige!