Wat is SEO? 7 tips om je online aanwezigheid te optimaliseren

conseil-seo
4 minuten leestijd
In een notendop
SEO kan je zichtbaarheid op het internet verhogen
De best practices om beter te scoren op Google
De basis: zoekwoorden, content, tags en backlinks
Zet in op lokale vindbaarheid met Google My Business
Digitale check-up
Delen

Internet is het belangrijkste contactpunt voor je prospects en klanten. Je website is dus een belangrijke tool om je zichtbaarheid een boost te geven (met of zonder webshop). Maar hoe onderscheid je je van de massa? Daarvoor kan je gebruikmaken van 'natuurlijke referencing' of SEO (Search Engine Optimization), zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands.

Dit zijn onze 7 SEO-tips voor maximale online zichtbaarheid!

SEO, wat is dat precies?

Het gaat om best practices voor een betere positie van je website in de zoekresultaten op Google – en andere zoekmachines – wanneer je (potentiële) klanten zoeken naar informatie, een goed adres, producten of diensten. Aangezien de resultaten in een bepaalde volgorde worden weergegeven, is het belangrijk om zo hoog mogelijk op de pagina te staan. Want 1 op de 4 gebruikers klikt op het eerste resultaat dat wordt weergegeven. Als je niet op de eerste plaats staat, is het wel belangrijk om op de eerste pagina te staan, want 75% van de internetgebruikers1 klikt nooit door naar de tweede pagina.

Goed nieuws: je hoeft geen IT-expert te zijn om met succes aan natuurlijke referencing te doen. Dus, waar wacht je nog op?


7 praktische en doeltreffende SEO-tips

1. Gebruik de juiste zoekwoorden

Het aspect SEO-zoekwoorden is cruciaal bij natuurlijke referencing. Je website moet de relevante woorden of zinnen bevatten om je bedrijf te laten opvallen.

Een voorbeeld: je bent huwelijksfotograaf in Brussel. De woorden 'fotograaf', 'huwelijk' en 'Brussel' moeten dus absoluut in je sitecontent staan. Waarom? Wanneer een prospect in Google zoekt op deze woorden, verschijn je in de resultaten. Maar hoe ken je de 'juiste' zoekwoorden voor je activiteit en sector?

De intuïtieve tool Google Trends kan je hierbij helpen. Daarmee analyseer je zelf de zoekopdrachten van internetgebruikers en spoor je interessante trends op. Je kan hiervoor ook een beroep doen op betalende alternatieven.

Tot slot: hoe vollediger je bent, hoe efficiënter! We verduidelijken het graag aan de hand van een voorbeeld … Als prospects aan Google vragen "Hoeveel kost een huwelijksfotograaf?", dan is het ideale scenario dat je website deze vraag beantwoordt … dankzij de volgende tip.

2. Content is king

Goed scoren in Google is één ding, maar het is geen doel op zich. Je site moet vooral goedgevuld en kwalitatief zijn om je 'vangnet' groot genoeg te maken! Het is een goed idee om regelmatig relevante content te creëren voor je doelgroep, in de vorm van een blog of FAQ-pagina's. Dat geeft je prospects veel nuttige info en bevat een overvloed aan zoekwoorden.

Een voorbeeld: je bent loodgieter en hebt een blog gemaakt met info over "Hoeveel kost een loodgieter?", "Hoe snel kan een loodgieter komen?", "Ik zit met een lek, wat moet ik doen?" enzovoort. Allemaal vragen die je toekomstige klanten vaak stellen aan Google. Dankzij relevante content zal je site dus hoger op de ranglijst staan.

En in tegenstelling tot wat je misschien denkt: je moet niet zuinig zijn op je woorden om snel gevonden te worden! Het artikel op de eerste plaats op Google telt gemiddeld 2.450 woorden2. Dat bewijst dat zoekmachines belang hechten aan diepgaande en volledige content.

3. Geoptimaliseerde tags integreren

Elke pagina van je website moet geoptimaliseerde tags bevatten. Die structureren je pagina's en dragen bij aan je zichtbaarheid in zoekmachineresultaten.

Maar wat zijn die tags precies?

  • De tag 'titel' komt overeen met de titel die je ziet in het resultaat op Google. De tag 'meta description' komt overeen met de tekst eronder. Hoe beter je ze opstelt, hoe sterker je internetgebruikers overtuigt om erop te klikken.
  • De headers (H1, H2, H3, enz.) zijn de andere cruciale tags. Ze rangschikken en verbeteren de leesbaarheid van de content. Deze 'titels' en 'ondertitels' moeten dus altijd aanwezig zijn, en liefst in een opvallende, informatieve en relevante vorm.

4. Nooit kopiëren en plakken!

Inspiratie halen uit de website van een concurrent om je eigen content te creëren? Een slecht idee! Google scant op dubbele inhoud en bestraft websites die dat doen. Je loopt het risico om zo goed als onzichtbaar te worden in de resultaten.

5. Lang leve links via 'vrienden'

Backlinks zijn links die naar je website verwijzen. Ze zijn essentieel omdat Google deze 'vrienden'-links gebruikt om de autoriteit, relevantie en populariteit van een pagina te meten.

Hoe ga je te werk?

  • Schrijf je in op algemene websites of bedrijfsgidsen.
  • Bouw relaties op met andere sites of relevante influencers.
  • Vraag je partners om op hun website te staan.
  • Maak gebruik van je privé- of professionele netwerk om je site bekend te maken.
  • Treed op als specialist in podcasts, blogs of persberichten om je merk in de kijker te zetten.
  • Plaats referentiecontent op je blog om elders te worden opgenomen.
  • Geef commentaar op blogs of forums met vermelding van je site.


6. Op alle apparaten

92% van de internetgebruikers in België surft via hun smartphone of gsm4. Maar dat is niet de enige digitale drager die wordt gebruikt: de laptop (69%) en de tablet (35%) hebben ook hun occasionele of regelmatige fans. De desktop pc daarentegen raakt in onbruik (32%). Maar elk toestel heeft specifieke schermafmetingen. Het is dus belangrijk om een gelijkwaardige digitale ervaring te bieden op elk apparaat.

Onze tip? Je website moet absoluut 'responsive' zijn, dat wil zeggen compatibel met alle apparaten. Zo passen de pagina's zich automatisch aan de verticale indeling van het scherm van de smartphone of tablet aan voor een vlotte en aangename navigatie. Wil je weten of dit al het geval is voor je site? Op sommige sites is dit gemakkelijk te controleren. Elke website beschikt bovendien over een 'inspectiefunctie' waarmee je de interne werking ervan kunt visualiseren.

7. Focus op lokale referencing met Google My Business

Openingstijden, exacte locatie, foto's of reviews van andere internetgebruikers: Google geeft consumenten alles wat ze willen weten, op een presenteerblaadje. Dat is hoe je klanten allerhande informatie sprokkelen over je bedrijf. Deze 'nieuwe' digitale gewoontes maken van Google My Business een supertool om op internet gezien te worden. Deze gratis online etalage zet je onderneming op de kaart en levert relevante informatie aan je klanten.

Waar start je met digitalisering?

Doe een digitale check-up

Voordat je aan de slag gaat, is het belangrijk om te weten hoever je bedrijf staat op het vlak van online zichtbaarheid. Wij bieden je een persoonlijke snelle check-up om je digitalisering te beoordelen.

Tijd voor actie

Verschillende oplossingen kunnen je helpen om een website te ontwikkelen die is afgestemd op de behoeften van je bedrijf. Gratis of tegen betaling en in functie van je wat je nodig hebt, vragen ze vaak geen specifieke kennis en bieden ze specifieke modules aan (online reservaties, maken van afspraken enz.).


Klaar om de sprong te wagen? Met deze tips ben je klaar voor je SEO-avontuur!

1 Bron: Baclincko

2 Bron: SerpIQ

3 Bron: Ahrefs

4 Bron: Statbel